Chocolade wapen tegen hartaanval

ingevoerd op 11-4-2010

Met enige regelmaat chocolade eten verkleint de kans op een hartaanval.

Dat blijkt uit een grootschalige Duitse studie die vandaag verschijnt in het European Health Journal. Duitse onderzoekers volgden tien jaar lang ruim 19.000 mensen en ontdekten dat de groep die de meeste chocola verorberde bijna 40 procent minder kans had op een hartaanval of een beroerte dan de groep die amper chocola at.

Te klein
Eerdere onderzoeken toonden vergelijkbare resultaten, maar waren te klein van opzet of werden betaald door chocoladefabrikanten, met als gevolg dat er weinig waarde aan de uitkomsten werd gehecht. ‘Ik begin te denken dat er toch iets aan de hand kan zijn’, zegt Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer aan de Amsterdamse Vrije Universiteit in de Volkskrant. Van doorslaggevend bewijs is volgens hem echter nog geen sprake.

Bron: Distrifood